✿Pesanan Arina✿
Salam semua , Kalau dah follow bagitau dekat shoutbox ok , senang Arina nak follow balik Tq , syg kamu semua :)

KLIK IKLAN DIATAS UNTUK JOIN/INFO. MANA TAU NASIB EMPUNYA BADAN =D

Sunday 23 December 2012

10 perkara yang sia-sia

Arina nak share dekat pembaca semua tentang 10 perkara yang sia-sia , jom baca mudahan dapat manfaat darinya =)



Sufyan ats-Tsauri , seorang ulama' hadis yang terkemuka ,menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalam kategori sia-sia , iaitu 

  1. Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri , tapi tidak dimohonkannya doa untuk ibubapanya sendiri dan kaum Muslimin .
  2. Orang yang kerapkali membaca Al-quran tapi , tidak membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap2 hari .
  3. Laki-laki yang masuk ke dalam masjid , kemudian ia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan solat tahiyatul masjid .
  4. Orang -orang yang menziarahi tanah perkuburan tapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni2 kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah2 mereka .
  5. Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota , kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan solat Jumaat berjemaah .
  6. Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan ulama tapi , dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan .
  7. Dua orang laki-laki yang bersahabat tapi , mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing2 dan keluarganya .
  8. Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya tapi , tidak diacuhkan dan tidak dilayan tetamu itu .
  9. Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti .
  10. Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya .
Ah banyakkan terutamanya lelaki . Tapi , hati2 perempuan senang untuk menjadi solehah tetapi di neraka ramai namanya wanita . Patutlah time dulu2 arwah abah masa dekat kubur nenek dia cakap " Assalamualaikum Mak , kami sekeluarga datang lawat mak ni " . Nasihat buat diri Arina dan semua buatlah sesuatu perkara yang bermanfaat untuk diri kita dan pocket kita (buku cacatan amalan) =D
Comments
1 Comments

1 comment:

  1. Bismillah,assalammualaikum,,perbaiki diri hiasi peribadi dengan iman dan taqwa..

    ReplyDelete

Awk tinggalkan lah comment
saia cyg awk kalau awk comment
piece (Yo)~